Boktips: Kundupplevelse

Jag har läst boken Kundupplevelse av Daniel Ewerman.

”Kundupplevelsen är kundens upplevelse av skillnaden mellan förväntningarna och det du verkligen levererade”

Om du jobbar mot kunder är detta ”the book” att läsa.

Vi lever i kundens årtionde och kunden är starkare än någonsin, ställer krav och tvekar inte att sprida sina upplevelser om ert företag i olika kanaler.

En nöjd kund är din bästa annonsplats.

Jag försöker själv leva efter denna devis och har hittills inte stött på någon missnöjd kund.

Författaren levererar otaliga case som tydliggör hur viktigt det är att förstå kundens behov.

Kommer du t ex ihåg Cash-kortet? Vet du varför Systembolaget bytte klädstil? Hur MAX app revolutionerat kundupplevelsen.

Vi får veta hur Telia Sonera och Försäkringskassan jobbat hårt med sina kunders resa. Vad som retar upp författaren på en vårdcentral och flertalet case som enkelt och tydligt förklarar hur viktigt detta är.

Läs boken du med!

 

Hjälp, jag får inte trafik till min hemsida!

En snygg och proffsig hemsida räcker inte enbart för att Google och andra sökmotorer ska ranka din sida högt i resultaten.

Det går inte heller att köpa till sig placeringar.

Du måste engagera dig i din sida om det ska bli resultat.

Jag tipsade en god vän som är musiker om flera åtgärder han borde testa, baserat på de erfarenheter jag har. Efter någon månads kämpande ser man nu tydligt resultat och han ligger i dag stadigt på Googles första sida vid sök på de nyckelord han jobbat med.

Jag lyssnar och läser mycket om sökmotoroptimering. T ex på Sökpodden och Building a story brand. Alla tips samlas och vägs ihop till en bra förutsättning för mina kunder.

Sju vanliga orsaker till att din hemsida inte drar trafik

Jag tänkte tipsa om ett avsnitt från Building a story brand som jag sparat som referens där Donald Miller berättar i sin podd om sju vanliga orsaker till att din hemsida inte drar trafik.

Det är rätt enkla och för många säkert givna tips, med man får ändå inte glömma bort dem.

  1. Det framgår inte tydligt nog vad ditt företag är i för bransch.
  2. Ditt budskap på hemsidan är inte tydligt ihopkopplat med att lösa dina specifika kunders problem.
  3. För mycket information om dig och ditt företag
  4. Avsaknaden av bevis på att du löst problem, ex kundrecensioner
  5. Du använder ”fel” bilder. Inte relevanta för ditt företag. Mera glada ansikten!
  6. Du använder alldeles för mycket text
  7. Din startsida saknar en klar och tydlig uppmaning till handling. Varför vill du att besökare ska gå in på din sida?

Testa gärna om du kan checka av denna lista. ✅

Om inte, vidta åtgärder.

När du sedan är klar med dessa åtgärder. Mät skillnaden och se vad som hänt med just fin sida. Gick det bra?

📩 Hör gärna av dig till mig och berätta!

🎧 Lyssna eller läs hela artikeln från Building a story brand här

WordPress SEO – tre grundpelare för att synas på Google

Att inte synas i Google kan vara förödande för din verksamhet. Det är inte heller lätt att följa Googles riktlinjer (sk algoritmer) som ständigt uppdateras och ändras.

Det finns dock tre grundpelare du ska hålla dig till för att ha en rimlig chans att dyka upp i sökträffarna.

Snabbhet

  • Se till att din sida laddar snabbt och går att läsa på olika enheter.
  • Håll bildstorlekar nere i storlek.
  • Testa regelbundet laddtider för att se så sidan inte tar en evighet att ladda.
  • Fundera på att byta webbhotell om det går långsamt.

Säkerhet

  • Håll din sida uppdaterad med senaste releaser.
  • Se till att använda SSL certifikat (https). Google bestraffar alla sidor utan ”hänglås” genom att markera dem dom osäkra.

Kvalitet

Detta är nog det viktigaste. Håll din sida uppdaterad med läsvärt innehåll. Engagera läsare med innehåll som löser problem eller informerar om saker och ting.

Fundera över att radera inlägg som inte får många besökare. Kan vara innehåll som inte länge är aktuellt. Det är bättre att ha hög kvalitet på innehållet.

Läs även tidigare inlägg om SEO

SEO-tips: 3 verktyg för att få din hemsida att synas

Förra veckan tipsade jag om tre sätt att sökmotoroptimera din hemsida, sk SEO. Tanken är att sidan enklare ska hittas och indexeras korrekt av Google.

Denna gång tänkte jag tipsa om tre enkla verktyg jag använder mig av för att underlätta för sökmotorerna att förstå syftet med min webbplats.

1. Yoast SEO – WordPress plugin

Eftersom jag enbart använder WordPress för mina sidor använder jag en av de mest populära pluginsen som finns för SEO och WordPress, Yoast. Denna plugin finns både som gratisvariant och som en sk premium-plugin som kostar 79 EUR. Jag har nöjt mig med gratisvarianten, men för dig som t ex delar mycket på sociala medier får man en förhandsgranskning tillgänglig i premiumversionen, samt även möjlighet att använda flera nyckelord. Med Yoast får du först optimera inställningarna för din webbsida via en guide. Det kan vara hur du vill presentera sidans namn vid sök på Google, beskrivning, kategori mm.När du sedan gör inlägg i WordPress så tipsar Yoast dig om hur du ska skriva för att ranka högre i sökresultaten. Ex använder du nyckelord för att beskriva vad din text handlar om, så underlättar du för Google och andra sökmotorer att förstå. Du får varningar om du skriver för lite (inlägget) eller för mycket (rubriken) text, använder andra ord än det nyckelord du definerat.Yoast visar sedan en slags bedömning med olika färger. Optimala är såklart att allt är grönt, men det är inte något krav. Mest en rekommendation på hur ett optimalt inlägg skulle se ut.Som alternativ till Yoast finns även All in One SEO Pack som även den gör sitt jobb. Jag har främst använt Yoast och tycker det är rätt enkelt att förstå. Prova dig fram själv och se vad som passar dig.

2. Google My Business

Ett annat verktyg för att ranka högre i sökresultaten är att registrera din verksamhet med tillhörande webbsideadress på Google My Business. Självklart älskar Google att du definierar upp din din verksamhet och kategoriserar, beskriver syfte, ange kontaktuppgifter mm. Det blir ju väldigt enkelt att förstå din webbsidas syfte, och sidan verifieras av ägaren så trovärdigheten är hög.

Bild: SEO-tips: 3 verktyg för att få din hemsida att synas

Så här ser t ex Joolo Webbdesigns Google My business information ut

Via Google My Business kan du också publicera inlägg om din verksamhet. Det är säkert någonting man borde göra oftare för att synas, men ofta gör man ju detta enbart under WordPress och på sina sociala medier.

3. Sociala Medier

Tre tredje och sista tipset är att dela dina inlägg flitigt på dina sociala medier. Facebook t ex är ju som alla känner till en jättestor aktör och många av de sökningar som görs på nätet länkas till nyckelord som angetts där.Se till att dina inlägg har tydliga nyckelord om vad ditt budskap handlar om samt använd gärna en sk utvald bild i dina WordPress-inlägg som signalerar ett värde för besökaren. Om du har tid så addera gärna din webbsidesadress och ditt varumärke exponerat i bilden så besökarna vet varifrån den kommer om den dyker upp t ex i ett bildsök. Med Yoast PRemium så kan du per direkt förhandsgranska dina inlägg hur de kommer se ut, men det går ju faktiskt även med ett gratisverktyg som Facebook erbjuder, ”sharing debugger”. Här kan du även forcera och ”skapa om” din förhandsgranskningsvy manuellt om du bytt bildtill ditt inlägg så att Facebook snabbt förstår att det är en ny bild som ska visas i förhandsgranskningen.

SEO-tips: 3 sätt att synas bättre

SEO står för search enginge optimization, dvs sökmotoroptimering. Det betyder att du anpassar ditt innehåll så att sökmoter som Google, Bing m fl lättare kan förstå vad innehållet består av.

Sökmotoroptimering är rätt komplext och det är inte alltid lätt att förstå hur Google & co gör för att analysera alla de sidor som finns ute på nätet. Några saker kan man iallafall ha i åtanke, så här kommer tre enkla tips för att din sida ska synas lite bättre.

”Content is king”

Utan riktigt bra innehåll så besöker ingen din webbplats. Utan besökare så tycker inte sökmotorerna att det är någon större ide att tipsa om dina sidor. Med det sagt så kan du inte lägga ut vad som helst på din sida. På en WordPress webbplats är det främst inlägg/bloggposter som är enkla att uppdatera i jämförelse med vanliga sidor som innehåller mera av statiskt innehåll. Ett inlägg kan du lätt posta i WordPress-appen, vad du än är.
Du behöver inte kalla detta för att blogga, ett ord som inte längre känns så hett. Tänk på det istället som ett vanligt nyhetsflöde som uppdaterar dina besökare med fakta om dina produkter/tjänster, relevanta nyheter, tips och tricks som kan underlätta vardagen. Med andra ord sådant som verkligen intresserar och engagerar dina besökare. När Google märker att din sida drar besökare, rankar den sedan upp sidan i sökresultat då man söker på nyckelord som hör till din sajt.
Ett tips för dig som använder Divi-temat är att INTE använda Divi byggaren när du gör inlägg. Använder den istället för att bygga strukturer för statiska sidor. En risk är annars att sökmotorerna läser in koden bakom och visar ut.Några exempel på vad du kan dela med dig av:Listor. Ex tio populäraste resmålen som bokas via din resebyrå. Trendande produkter i din webbshopp osv

    1. Guider. Ex hur man gör sin egen… Så här använder du vår produkt. Allt som underlättar för dina besökare blir ofta välläst och delat.
    2. På gång. Ex nästa vecka kommer vår leverantör på besök, kom och träffa….
    3. Nöjda användare, kundporträtt. Så här använde Pelle Persson vår produkt

Uppdatera din sida regelbundet

För att sökmotorerna ska ranka din sida måste de se att det händer något på din sida. Är det samma innehåll året runt så antar de att sidan inte används. Jag skulle rekommendera att du åtminstone en gång i månaden publicerar nytt innehåll, även om det gärna får vara frekventare. Skriv nya inlägg och kategorisera dem väl vad de handlar om. Detta hänger ihop med punkt ett ovan. Publicera bra innehåll och regelbundet. Hellre bra innehåll mer sällan, än dåligt innehåll och alldeles för ofta. Lagom is the Swedish way!

Skapa videoinlägg

Prova att skapa Youtubeklipp som du kan infoga på din sida. Skapa personliga och informativa inlägg eller inkludera livesändningar från sociala medier. Informera och berätta om sådant som dina besökare vet att du kan. Var ärlig och skapa förtroende. Samma som punkt ett, bra innehåll – inte bara blaj. Dela sedan klippet i dina kanaler med ditt varumärke synligt.
Knepet är att skapa sådant innehåll som besökarna tittar engagerat på och som de ser till slutet. Om de sedan tittar vidare på ett nästa klipp på Youtube så älskar Google detta (de äger Youtube) och rankar upp din sida som en sida som genererar bra med besök och engagemang… Tips: Skapa flera delar i en serie t ex instruktionsfilmer. Så här använder du vår produkt del 1-3. När de tittat klart på ett inlägg och ser att det finns flera klipp från dig på Youtube skapar besökaren ett sådant engagemang att det uppfattas som väldigt positivt av Google. Gör gärna spellistor med klipp som både du och andra skapat. Gör ett inlägg på din webbsida om detta och vips har du skapat relevant och intressant innehåll.

Detta var några enkla tips du kan testa. Tänk dig gärna in i rollen turistbyrå. Skapa engagerande innehåll som hjälper dina besökare.

Jag återkommer med fler tips nästa vecka. Berätta gärna i kommentar nedan hur det går eller om du har några knep och tips du vill dela med dig av.

Lycka till!