Förra veckan tipsade jag om tre sätt att sökmotoroptimera din hemsida, sk SEO. Tanken är att sidan enklare ska hittas och indexeras korrekt av Google.
Denna gång tänkte jag tipsa om tre enkla verktyg jag använder mig av för att underlätta för sökmotorerna att förstå syftet med min webbplats.
1. Yoast SEO – WordPress plugin
Eftersom jag enbart använder WordPress för mina sidor använder jag en av de mest populära pluginsen som finns för SEO och WordPress, Yoast. Denna plugin finns både som gratisvariant och som en sk premium-plugin som kostar 79 EUR. Jag har nöjt mig med gratisvarianten, men för dig som t ex delar mycket på sociala medier får man en förhandsgranskning tillgänglig i premiumversionen, samt även möjlighet att använda flera nyckelord. Med Yoast får du först optimera inställningarna för din webbsida via en guide. Det kan vara hur du vill presentera sidans namn vid sök på Google, beskrivning, kategori mm.När du sedan gör inlägg i WordPress så tipsar Yoast dig om hur du ska skriva för att ranka högre i sökresultaten. Ex använder du nyckelord för att beskriva vad din text handlar om, så underlättar du för Google och andra sökmotorer att förstå. Du får varningar om du skriver för lite (inlägget) eller för mycket (rubriken) text, använder andra ord än det nyckelord du definerat.Yoast visar sedan en slags bedömning med olika färger. Optimala är såklart att allt är grönt, men det är inte något krav. Mest en rekommendation på hur ett optimalt inlägg skulle se ut.Som alternativ till Yoast finns även All in One SEO Pack som även den gör sitt jobb. Jag har främst använt Yoast och tycker det är rätt enkelt att förstå. Prova dig fram själv och se vad som passar dig.
2. Google My Business
Ett annat verktyg för att ranka högre i sökresultaten är att registrera din verksamhet med tillhörande webbsideadress på Google My Business. Självklart älskar Google att du definierar upp din din verksamhet och kategoriserar, beskriver syfte, ange kontaktuppgifter mm. Det blir ju väldigt enkelt att förstå din webbsidas syfte, och sidan verifieras av ägaren så trovärdigheten är hög.
Via Google My Business kan du också publicera inlägg om din verksamhet. Det är säkert någonting man borde göra oftare för att synas, men ofta gör man ju detta enbart under WordPress och på sina sociala medier.
3. Sociala Medier
Tre tredje och sista tipset är att dela dina inlägg flitigt på dina sociala medier. Facebook t ex är ju som alla känner till en jättestor aktör och många av de sökningar som görs på nätet länkas till nyckelord som angetts där.Se till att dina inlägg har tydliga nyckelord om vad ditt budskap handlar om samt använd gärna en sk utvald bild i dina WordPress-inlägg som signalerar ett värde för besökaren. Om du har tid så addera gärna din webbsidesadress och ditt varumärke exponerat i bilden så besökarna vet varifrån den kommer om den dyker upp t ex i ett bildsök. Med Yoast PRemium så kan du per direkt förhandsgranska dina inlägg hur de kommer se ut, men det går ju faktiskt även med ett gratisverktyg som Facebook erbjuder, ”sharing debugger”. Här kan du även forcera och ”skapa om” din förhandsgranskningsvy manuellt om du bytt bildtill ditt inlägg så att Facebook snabbt förstår att det är en ny bild som ska visas i förhandsgranskningen.