fbpx

Nu ingår fritt SSL certifikat i Loopias alla paket

En kul nyhet för oss som kör Loopia webbhotell.

Nu ingår sk Let´s Crypt SSL-certifikat i alla paket hos Loopia. Tidigare endast i företagspaketen.
SSL gör att du kan använda https för din webbsida och öka säkerheten för dina besökare.
Det är också ett nästan obligatoriskt krav från Google numera, för att det inte ska visa att din sida är osäker.

Tvinga SSL LoopiaFör att aktivera SSL.

  1. Logga in på din Loopia kundzon
  2. Välj under domännamn, den domän du till aktivera SSL på
  3. Markera ”Tvinga SSL” enligt bild
  4. Tillsist kan du behöva uppdatera din befintliga webbadress till https i WordPress Admin. Och öven se till att uppdatera alla länkar så de byts från http > https i databasen. Detta kan du göra med pluginen Velvet Blues. Om du skapar en helt ny webbsida behöver du inte bry dig om detta.

Här kan du köpa webbhotell från 40 kr hos Loopia just nu (september 2020)

WordPress 5.3 är tillgänglig

Bygger du din hemsida i WordPress så ta en titt på nya versionen 5.3.

  • Nya förbättrade funktioner för bildhantering. T ex för dig som laddar upp stora obehandlade bilder direkt från mobilen.
    Automatisk bildrotering.
  • Tillgänglighetsförbättringar i admin för blockhanteraren. T ex skarpare kontraster på formulär, fält och knappar.
  • Förbättring och ny funktionalitet för blockhanteraren
  • Nytt tema 2020
  • Förbättrad hälsokontroll
  • Stöd för php 7.4

Plus en hel del mer såklart. Kom-ihåg ta en kopia av databasen innan du uppgraderar.

Läs mer om WordPress 5.3 här

Rapporten svenskarna och internet 2019 är här

Så var det återigen dags för den årliga rapporten av Svenskarna och internet 2019. Det är en studie av svenska folkets internetvanor som genomförs av Internetstiftelsen. Rapporten bidrar med fakta och insikter om hur användningen av internet i Sverige utvecklas.

En nyhet för i år är att att rapporten även beskriver hur vi svenskar använder digitala samhällstjänster såsom att kolla pensionen, att ansöka om bygglov osv.

Även i år visar data på att 98 procent av svenskarna har tillgång till internet i sina hushåll samt att 95 procent av dessa även använder internet.

Rapporten konstaterar också att våra äldre blir alltmer digitala, även om de har en bit kvar börjar de komma ikapp den övriga befolkningen. Man kan även utläsa att tillgången till fiber ökar, i synnerhet på landsbygden.

Läs hela rapporten om Svenskarna och internet 2019 här

Vectera – ny videokonferenslösning

Visst är det svårt då man ska försöka mötas på ett bra sätt online, men det alltid strular! Känner du igen dig? För varje kund jag tidigare mött så har frågan om hur man enklast ska mötas ofta varit förknippad med vissa svårigheter. Telefon, Hangouts, Skype?

Nackdelen med telefon är att man inte kan dela skärm och visa exempel och hur både du och jag tänker. Skype kräver programvara som ska laddas ned och konfigureras. Hangouts är bra, men kommer du ihåg ditt lösenord till Gmailkontot?

Nu har jag investerat i ett verktyg för videokonferenser där vi kan mötas genom att jag delar en länk, vi kan dela skärm, enkelt visa på skärmen var du vill ändra eller bara gå igenom din sajt. Verktyget heter Vectera.

vectera

Bild: Vectera - ny videokonferenslösning

För dig som avtalat om att möten ska ingå i priset kostar detta inget extra, jag mejlar dig en möteslänk som du öppnar med en vanlig webbläsare. Vi kan t o m skapa egna personliga rum som bara vi har access till.

Är du inte kund hos mig men vill bli så kan du nu boka ett fritt 15 minuters samtal via denna länk https://vectera.com/book/rossini/

Är du befintlig kund eller vill boka en konsulttid hos mig kan du boka möten här på 1h i taget. Pris 690 kr/h plus moms, fakturering sker via Frilans Finans.
https://www.vectera.com/book/rossini/rossini/kundmote/

VIll du också testa Vectera 14 dagar helt gratis så kan du läsa mer om detta på deras hemsida 

Din guide till en strategi med mobile-first 2019

Har du stött på begreppet mobile-first och undrar hur det påverkar din webbsida? Om du läser detta inlägg får du en förklaring på vad det är och en del tips på hur du kan anammma en mobile-first strategi för din verksamhet.

Google indexerar på nytt sätt

November 2016 annonserade Google att man kommer börja testa mobile-first indexering. Med det menades att man istället för att som tidigare indexera sidans relevans för en vanlig datoranvändare (desktop) utgå ifrån hur den presenteras responsivt i en mobil.

Experimentet startade vid den tid då majoriteten av söken via mobiltelefoner helt enkelt var flera än de via desktop. Webbsidesägare som då publicerade två olika varianter av sina sidor anpassade dels för desktop dels mobilt informerades om att se till att även den mobila versionen innehöll samma information som deskstop, då det kunde bli den som primärt började indexeras. Det kunde ju annars leda till sämre träffar i Google-sökningarna.

To make our results more useful, we’ve begun experiments to make our index mobile-first. Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results.

https://webmasters.googleblog.com/2016/11/mobile-first-indexing.html

Mobile-first – en standard från 1 juli 2019

Vi kan läsa på Googles blog att mobile-first indexering kommer att vara standard för alla nya och inte tidigare publicerade eller rankade webbsidor. Sidor publicerade innan dess använder man best practice för att bestämma vilken metod som ska väljas.

Sidor som fortfarande har separat innehåll mobilt  respektive för desktop rekommenderas nu att följa dessa råd:

  • Din mobila sida ska innehålla samma innehåll som din desktopsida
  • Strukturerad data ska finnas på båda versionerna
  • Metadata ska finnas tillgänglig på båda versionerna och se till att även rubrikerna är samma oavsett vilken site besökaren kommer till.
  • Om du använder olika URL för sidorna se till att båda är inlagda i Google Search Console.
  • Har du en sida med flera språk och använder rel=hreflang se till att länka till rätt site, dvs länka mellan mobilsidor respektive desktopsidor.
  • Se till att ditt webbhotellspaket har tillräcklig kapacitet för att hantera eventuella extra crawlingar på din sida.
  • Gå igenom din robots.txt så att inga regler eller taggar nekar åtkomst till sidor som google ska komma åt.
  • Håll även koll på att använda korrekta rel=canonical och rel=alternate länk element mellan sidorna.

Indexeras din sida som mobile-first?

För att veta om din webbsida indexeras som mobile-first av Google bot öppna din Search Console, https://search.google.com/ och titta under INDEX > Täckning

Bild: Din guide till en strategi med mobile-first 2019

Bild: Din guide till en strategi med mobile-first 2019

Här kan du se vilken som är din primära sökrobot.

Sju tips för en mobile-first strategi

Många designers och företag designar fortfarande sina webbplatser för desktop och försöker i efterhand göra dem användarvänliga och fungera i mobilen. Börja istället fundera på en mobile-first strategi och se sedan till att sidan fungerar även i desktop, då är du med på Googles tåg framöver.

1. Håll din sida ren och lättöverskådlig.

  • Ta bort de element som inte behövs eller fyller någon funktion.
  • Använd inte för många fält i ett formulär
  • Skapa bara de sidor du behöver
  • Länka i menyn enbart till de viktigaste sidornaGör det enkelt för besökaren att hitta och förstå innehållet, men överdriv inte. Tänk efter före vad som verkligen behövs

2. Trimma innehållet i dina inlägg

Med webbdesign för desktop fanns utrymme för många bilder och mycket text. Försök istället hålla ner innehållet i dina texter utan att påverka budskapet. Sidan ska fortfarande vara relevant och ha bra innehåll för att ranka. Använd gärna en bild på varje sida, kanske två…men tänk på att det är svårare att se allt i en mobil.

3. Formge för mobilt

Välj ett typsnitt som enkelt kan läsas mobilt. Är tydligt och rent. Definera tydligt upp rubriker, underubriker och brödtext. Använd sk medlaquerys i CSS för att anpassa storlekar för olika skärmar.

Använd grafik som passar och får plats för ändamålet. Stora blaffiga banners är inte att föredra, tänk minimalistiskt och att bilden har ett syfte.

Undvik för många kolumner. Det är enkelt att speca txt i flera kolumner men tänk hela tiden på att det ska vara tydligt i mobilen. Använd CSS för att anpassa kolumners storlek till bildskärmen. Annars är maximalt två kolumner att rekommendera.

4. Testa nya verktyg

Med en enklare sida anpassad för mobilen, blir de tinte lika lätt fånga en besökares uppmärksamhet. Dåtidens popup som tog över datorskärmarna är ute och kan t o m bestraffas av Google. Nya verktyg ploppar upp som är anpassade för dagens webbsidor som t ex chatbottar och hello-bars.

En Chatbot kan till viss del ersätta din hemsida och leverera svar på frågor, ta emot beställningar, visa inlägg osv. Den är lätt att implementera och går enkelt för besökaren att klicka bort om den vill. Läs mer på t ex foretagschatbot.se om chatbottar och konversationell marknadsföring.

Bild: Din guide till en strategi med mobile-first 2019

Hello bar är en slags modul som täcker övre eller undre delen av skärmen med budskap t ex under eller efter en bestämd tid. Ex “Prenumerera på vårt nyhetsbrev”.

Bild: Din guide till en strategi med mobile-first 2019

Använd SMS-kommunikation med Twilio. Fånga besökarens telefonnummer och fortsätt konversationen med sms.

Det finns många verktyg som kan komplettera din mobile-first sida. Googla och leta och häng med i fokusgrupper.

5. Kolla laddtiden på din sida

Viktigt att det går snabbt ladda innehåll. Allt sammantaget med bilder, text och innehåll måste tas med i planeringen för att sidan inte ska bli för tung. Även om mobilnäten är snabba så är det inte alltid lika bra täckning som då man sitter hemma och surfar. Se till att du har ett bra webbhotell med snabba servrar.

Snabbhet är viktigt för SEO men ocjkså för att din besökare inte ska ledsna och väljer en annan snabbare sida.

Finns flera verktyg för att mäta detta, ett vanligt är https://gtmetrix.com/

6. Använd sökfunktion de luxe

Har du en stor sida så satsa lite extra på söket. Hitta ett verktyg som på ett enkelt sätt presenterar sökresultat på din sida snyggt och mobilvänligt. Gör det enkelt att hitta efter att du rensat bort menyval och onödiga element som tidigare fyllde sidan.

7. Se din webbplats med egna ögon

Glöm aldrig att titta på din sida via mobilen själv. Du kommer säkert upptäcka en massa konstigheter som du inte ser via datorn. Låt vänner och bekanta se igenom webbplatsen. Du kan få tips du aldrig ens tänkt på.

Sammanfattning

Google kommer ofta med nya uppdateringar, men vad de säger och gör är inte alltid sanning eller det bästa för din webbplats. Men om du försöker hålla dig vän med dem och följer deras rekommendationer så kommer du åtminstone inte att misslyckas för stunden.

Googles algoritmer ändras konstant och rätt som det är har de ändrat sitt synsätt. Men just nu är mobile-first viktigt, om inte för att mer än hälften av alla sökningar görs på mobilen och om ditt företag dyker upp i resultatet vill du också vara tillgänglig.

Glöm inte bort att underhålla din WordPress hemsida

Har du koll på din sida?

Du vill väl inte hamna där att din sida blir belamrad med konstiga bilder som inte du lagt upp. Hackad av personer som älskar att lösa problem och ta sig in på ställen där de inte är behöriga.

Eller märker du att du har en massa plugins som bara finns där, som du inte vet om de används?

Det är som en spindelväv som bara växer och växer och du varken hinner eller har lust att fixa det.

Hur löser du egentligen uppdateringar på din hemsida?

  • WordPress core
  • Divi tema eller andra teman du använder
  • Plugins

Tar du backup på din databas innan du uppdaterar?
Vad händer om en uppdatering inte längre stödjer senaste versionen av WordPress?

Rätt som det är händer det, som den berömda reklamen för lotten säger. Du står där och ångrar att du inte hade koll på uppdateringar och säkerheten. 

Jag erbjuder ett serviceavtal på din hemsida där jag regelbundet går igenom den och uppdaterar WordPress, plugins och teman till de senaste versionerna. Självklart med backup på din databas.

Du kan själv välja frekvens. En mindre sida som inte uppdateras så ofta räcker med 3 gånger per år, en mellanvariant är 6 gånger per år och en lite större sida bör gås igenom oftare. En mindre sidan klarar sig också med en databasnbacksup, på de större paketen tar jag även kopior på de gamla filerna för tillägg och teman.

Fördelen med ett serviceavtal är att du inte behöver beställa jobbet, det bara utförs på en planerad dag. Jag meddelar dig inför underhåll och när det är klart.

Se priser och alternativ nedan. Du kan även köpa till min tjänst för ”vanliga tillägg” så lägger jag till tillägg för säkerhet, SEO, formulär och andra standardlösningar som man bör ha på sin webbplats. Tillkommer 1995 kr/exkl moms (engångskostnad)

 

Faktureras årsvis i förskott via Frilans Finans. Använd mitt kontaktformulär för att kontakta mig.

Obeservera att tjänsten serviceavtal innebär att jag håller webbsidan uppdaterad och inte tar ansvar för eventuella problem som uppstår med sidan som orsakas av WordPress eller 3:e partsleverantörer av tillägg och teman.

Det är alltid upp till kunden att testa systemet så fort som möjligt efter en uppgradering så att allt fungerar som det ska. Om något fel uppstått går det att återställa sidan med hjälp av backup.