fbpx

Kundcase: Hagsjö Projektkontroll

Victor på Hagsö Projektkontroll har jag löpande hjälpt med en ny hemsida och sedan en uppföljning med landningssidor för de orter där han främst är tillgänglig.

Hagsjö Projektkontroll är ett familjeföretag som drivs av Victor och hans far Anders och de erbjuder rådgivning och tjänster inom byggprocessen. Ex kontrollansvarig inom PBL, bygg- och projektledning samt besiktning. Sidan hagsjo.se är en sk broschyrsida för företaget med all information främst på startsidan. Det finns även en del landningssidor för relevanta orter inom företagets upptagningsområde.

Man möts först av en helbreddsyta med sk ”typewriter-effekt”, dvs animerad text, och tydliga knappar för att lätt kunna veta mer om och kontakta Hagsjö. Knapparna öppnar formuläret som använder pluginet Forminator istället för Divis inbyggda modul.

Loggan är som default gömd och visas först då man scrollar nedåt, det gäller även menyn som samtidigt krymper lite då man rör seig nedåt på sidan.
I kanten av sidan används klistrade knappar för att hela tiden erbjuda en länk till kontaktsida och frågor och svar.

Blurbs på sidan som informerar om Hagsjös tjänster är gjorda som pop-ups med tillägget Popups for Divi. En kul detalj är att i mobilvy så scrollar man denna rad horisontellt.

En nyhetsslider med tillägget 4Divi carousel posts scroll visar Hagsjös senaste projekt vilket ökar intresset för fortsatt läsning på sajten.

Footern visar kontaktuppgifter samt de certifikat Hagsjö innehar.

Sidan är byggt med utgångspunkt mobile first och i mobil vy så är menyn anpassad så den glider ut från höger. Menybakgrunden är transparent som standard men växlar till en mörg grön färg som krymper ihop vid scroll.

Färgskala: Svart, grått, mörgrönt, orange
Typsnitt: Teko, Hind

Kundcase: Svenska Homeopatkliniken

I detta projekt hjälpte jag ägaren Yvonne med implementation av medlemsskapstillägget Wishlist Member. Svenska Homeopatkliniken fokuserar på att sälja onlinekurser och har tidigare använt sig av olika onlinetjänster som tillsist blev för dyra. Betalningen hanteras via Stripe.

Kurser hon erbjuder är t ex vid influensa, pollenallergi och migrän. Det finns även kurser i hur du håller i ett webinar och skapar webbkurser.

Vi la även till nyhetsbrevsstillägget MailPoet som integreras i din WordPressinstallation och där du direkt i gränssnittet kan adminstrera prenumeranter, mejl och listor.

Wishlist Member

Wishlist Member är en av de större medlemspluginen för WordPress. Den fungerar alldeles utmärk att använda t ex med Divi-temat.
Det man kan tänka på är att tillägget bör översättas med en PO-editor till svenska.

För att komma igång rekommenderar jag att man först skapar man upp en kurs och ställer in de notifieringar och inställningar som behövs och är generella. Då är det sedan enkelt att kopiera en kurs och använda samma inställningar.

Det finns flera integrationer inbyggda i WishList Member som t ex betalningar med Stripe eller Paypal, men även för e-postutskick som MailChimp eller Mailpoet.
Här kan du se ett exempel på en kurs som Svenska Homeopatikliniken har lagt upp och där man kan köpa medlemskap.
https://www.svenskahomeopatkliniken.se/kurser/vid-influensa/

MailPoet

MailPoet används för att skicka e-post från din hemsida och hantera prenumeranter. Du kan enkelt addera ett nyhetsbrev med mallar direkt i WordPress. Det går även sätta upp välkomstmejl för nya prenumeranter och att det skickas ut ett brev då nya inlägg postas på sidan.

Du kan hantera olika listor och erbjuda att dessa ges som alternativ att prenumerera på då man kommenterar eller blir medlem på sajten (t ex med Wishlist Member då!).
Du ser lätt systemstatus och har enkelt tillgång till support direkt då din sida via en hjälpwidget.

Detta är den recension jag senare fick av Yvonne, vilket var kul att läsa. Jag tycker vårt samarbete blev bra och vem vet, kanske vi teamar ihop med en Divi kurs i framtiden 🙂

Bild: Kundcase: Svenska Homeopatkliniken

Kundcase: Btech – The House Sound of Stockholm

Jan Eklund är bosatt i Stockholm och hittade mig via Google och efter att ha kollat igenom min hemsida https://joolo.se. Efter att ha sett tidigare arbeten i min portfolio tog han kontakt med mig för att re-lansera hans skivbolag med  svenskproducerad housemusik från 90-talet.

Jan var stor inom svensk house och producerade gruppen Clublands låtar tillsammans med låtskrivaren Morgan King och sångerskan Zemya Hamilton. Deras största hit var singeln ”Hold on (Tighter to Love)”. Han var även engagerad i projekt som House Of Virginism, The House Sound of Stockholm, The Techno Sound of Stockholm m fl. Läs gärna mer om Jan och hans projekt här 

Btech was the first underground house label coming out of Scandinavia, with artists and projects such as Clubland, House Of Virginism, Donna Giles, Sound Source, MDA and Morgan King. Now we’re back.

Kundens önskemål var att återskapa en nostalgisk känsla med hjälp av gamla skivomslag för varumärket Btech. Som vanligt använder jag WordPress och premium-temat Divi eftersom det blir snyggt, är enkelt att hantera och anpassar sidan så den ser bra ut även i mobilen.

Är du intresserad av att prova Divi själv? Använd denna länk för att få aktuella rabatter

Webbsidan blev uppbyggd med 4 sidor:

  1. Startsida
  2. Om bolaget
  3. Releases (visar en växlare med skivomslag byggd som en sk anpassad posttyp med speciella fält för enklare hantering)
  4. Kontaktsida

Kravet var också att det ska vara enkelt att uppdatera och lägga till fler album och singlar allt eftersom. Detta löstes med en sk anpassad posttyp som jag kallade ”album”. Med en sådan kan man helt och hållet anpassa ett inlägg med egna fält som i detta fall Spotify-URL, albumbeskrivning osv. I framtiden kan det även blir en uppdatering med flera musikstreaming-tjänster.

Så här beskriver Jan Eklund (CEO på Btech) samarbetet med Joolo Webbdesign efter lansering:

”Stor kunskap, noggrannhet och enormt tålamod med petiga kunder.”
Så skulle jag sammanfatta Henrik Rossini som hjälpte mig att göra en
förträfflig hemsida åt mitt skivbolag. Det var ett rent nöje att arbeta med honom.

Kundcase: Skärgårdskrogen Utvalnäs

Thomas, Kristoffer och Louise på Skärgårdskrogen i Utvalnäs behövde renovera sin hemsida och strukturera upp den lite bättre. Viktigt att den ska vara lätt att hantera och att Thomas själv ska kunna uppdatera texter och menyer.

Bild: Kundcase: Skärgårdskrogen Utvalnäs

WordPress i kombination med premium temat Divi är ju mitt ”standard-team” så jag föreslog en ny sida med mina redskap. Divi är enkelt att arbeta med, har de flesta features du behöver och gör din sidan per automatik mobilvänlig. Sedan finns det massor av färdiga layouter som man kan utgå ifrån och sedan bygga om.

Är du intresserad av att prova Divi själv? Använd denna länk för att få aktuella rabatter

Jag började med att bygga ett förslag i en tillfällig miljö. Det blev totalt nio sidor:

  1. Hemsida (med en bildväxlare som visar öppettider och aktuella evenemang)
  2. Meny (matmeny med anpassad form som är enkelt utskrivbar)
  3. Drycker (delade upp mat och dryck då det var rätt komplexa och stora menyer)
  4. Nyheter (aktuellt på restaurangen)
  5. Bröllop (för deras catering och bröllopssida)
  6. Abonnerat (en egen kategori i inläggen styrs hit för att informera kunderna om att restaurangen är abonnerad vissa dagar)
  7. Hitta hit (lite tips om hur man transporterar sig till Utvalnäs på bästa sätt)
  8. Kontakta oss (allmänna frågor)
  9. Boka bord (speciellt utformad för att ta emot bordsreservationer)

Bild: Kundcase: Skärgårdskrogen Utvalnäs

Efter godkännande från Thomas lyftes sidan över till den skarpa adressen och vi passade även på att uppdatera så att sidan fick ett sk SSL-certifikat vilket ingick i Skärgårdskrogens abonnemang på One.com men även på Loopia. På så vis slipper besökarna se meddelanden om att sidan är ”osäker”. Vi köpte även skargardskrogen.se som är lite kortare adress och länkade den till den nya webbsidan.

Kundcase: Krister Frid – Trubadur

Krister och hans fru Anne bor i samma by som mig i Valbo. De hörde av sig till mig eftersom de behövde hjälp med att utveckla en ny hemsida. Sedan tidigare publicerade de mest på blogspot och en del på Facebook-sidan. Domännamnet kristerfrid.se var registrerad men inte aktivt använd.

Jag rekommenderade Divi från Elegant Themes som ett bra tema att bygga med. Använder du länken här så får du 10% rabatt på köp av livstidslicens eller årsavgiften av Divi (länken är en sk affiliate-länk som ger Joolo Webbdesign en viss ersättning om du köper något, på så vis tjänar vi båda på detta.)

Divi-temat är väldigt enkelt att komma igång med, det finns färdiga mallar att använda och det är väldigt enkelt att skapa sektioner, rader och kolumner som man sedan fyller med text, bilder och annan funktionalitet.

Krister och Anne ville ändå ha hjälp med en installation samt grundkonfigurering av WordPress med säkert SSL certifikat installerat och konfiguration av Divi.

Jag installerade dessutom lämpliga plugins för verksamheten som t ex ett evenemangsplugin för att presentera alla spelningar Krister har. Jag byggde sedan ett förslag de kan använda som mall för flera sidor och utbildade Krister så han själv kan hantera Divi temat i fortsättningen.

I projektet så gjorde jag även ett sk childtheme (barntema) och anpassade CSS för mobila menyn så den blev mer anpassad för Kristers behov.

Vi har även gått igenom hur Krister kan förbättra sina chanser att sökas i Googles sökmotor, sk sökmotoroptimering (SEO).

Nu tar Krister och Annes jobb vid och de kommer att uppdatera texter, lägga in omdömen och uppdatera evenemangskalendern så att sidan håller sig uppdaterad och lockar nya besökare och bokningar.

Nämnde jag förresten att du kan boka Krister som trubadur till ditt företagsevent, din restaurang, bröllopet mm. Krister kan över 2500 låter och är en väldigt populär och rutinerad trubadur. Boka Krister Frid här 

Kundcase: Solidmakarna

Henrik på Solidmakarna i Nacka säljer mjukvara för CAD och tog kontakt med mig i egenskap av Divi webbdesigner. Solidmakarnas kollegor i Australien och USA använder Divi temat och de var intresserade av att byta från Joomla.

Tillsammans har vi nu migrerat deras gamla Joomla-sida till en ny modern Divi hemsida.

Jag hjälpte till att skapa mallsidor, mallmoduler och sektioner, justerade moduler, anpassade CSS, installerade lämpliga plugins, la till Google analytics, ställde om till https och gav råd och tips.

Sedan migrerade jag sajten och löste en del problem som uppstod vid flytten.

Samarbetet fortsätter och vi kommer framöver att lägga till nyhetsbrev mm

Nu önskar jag Henrik och Solidmakarna lycka till på Svenska mössan i Göteborg denna vecka.

Solidmakarna

Webbsida: https://www.solidmakarna.se