SEO står för search enginge optimization, dvs sökmotoroptimering. Det betyder att du anpassar ditt innehåll så att sökmoter som Google, Bing m fl lättare kan förstå vad innehållet består av.
Sökmotoroptimering är rätt komplext och det är inte alltid lätt att förstå hur Google & co gör för att analysera alla de sidor som finns ute på nätet. Några saker kan man iallafall ha i åtanke, så här kommer tre enkla tips för att din sida ska synas lite bättre.
”Content is king”
Utan riktigt bra innehåll så besöker ingen din webbplats. Utan besökare så tycker inte sökmotorerna att det är någon större ide att tipsa om dina sidor. Med det sagt så kan du inte lägga ut vad som helst på din sida. På en WordPress webbplats är det främst inlägg/bloggposter som är enkla att uppdatera i jämförelse med vanliga sidor som innehåller mera av statiskt innehåll. Ett inlägg kan du lätt posta i WordPress-appen, vad du än är.
Du behöver inte kalla detta för att blogga, ett ord som inte längre känns så hett. Tänk på det istället som ett vanligt nyhetsflöde som uppdaterar dina besökare med fakta om dina produkter/tjänster, relevanta nyheter, tips och tricks som kan underlätta vardagen. Med andra ord sådant som verkligen intresserar och engagerar dina besökare. När Google märker att din sida drar besökare, rankar den sedan upp sidan i sökresultat då man söker på nyckelord som hör till din sajt.
Ett tips för dig som använder Divi-temat är att INTE använda Divi byggaren när du gör inlägg. Använder den istället för att bygga strukturer för statiska sidor. En risk är annars att sökmotorerna läser in koden bakom och visar ut.Några exempel på vad du kan dela med dig av:Listor. Ex tio populäraste resmålen som bokas via din resebyrå. Trendande produkter i din webbshopp osv
-
- Guider. Ex hur man gör sin egen… Så här använder du vår produkt. Allt som underlättar för dina besökare blir ofta välläst och delat.
- På gång. Ex nästa vecka kommer vår leverantör på besök, kom och träffa….
- Nöjda användare, kundporträtt. Så här använde Pelle Persson vår produkt
Uppdatera din sida regelbundet
För att sökmotorerna ska ranka din sida måste de se att det händer något på din sida. Är det samma innehåll året runt så antar de att sidan inte används. Jag skulle rekommendera att du åtminstone en gång i månaden publicerar nytt innehåll, även om det gärna får vara frekventare. Skriv nya inlägg och kategorisera dem väl vad de handlar om. Detta hänger ihop med punkt ett ovan. Publicera bra innehåll och regelbundet. Hellre bra innehåll mer sällan, än dåligt innehåll och alldeles för ofta. Lagom is the Swedish way!
Skapa videoinlägg
Prova att skapa Youtubeklipp som du kan infoga på din sida. Skapa personliga och informativa inlägg eller inkludera livesändningar från sociala medier. Informera och berätta om sådant som dina besökare vet att du kan. Var ärlig och skapa förtroende. Samma som punkt ett, bra innehåll – inte bara blaj. Dela sedan klippet i dina kanaler med ditt varumärke synligt.
Knepet är att skapa sådant innehåll som besökarna tittar engagerat på och som de ser till slutet. Om de sedan tittar vidare på ett nästa klipp på Youtube så älskar Google detta (de äger Youtube) och rankar upp din sida som en sida som genererar bra med besök och engagemang… Tips: Skapa flera delar i en serie t ex instruktionsfilmer. Så här använder du vår produkt del 1-3. När de tittat klart på ett inlägg och ser att det finns flera klipp från dig på Youtube skapar besökaren ett sådant engagemang att det uppfattas som väldigt positivt av Google. Gör gärna spellistor med klipp som både du och andra skapat. Gör ett inlägg på din webbsida om detta och vips har du skapat relevant och intressant innehåll.
Detta var några enkla tips du kan testa. Tänk dig gärna in i rollen turistbyrå. Skapa engagerande innehåll som hjälper dina besökare.
Jag återkommer med fler tips nästa vecka. Berätta gärna i kommentar nedan hur det går eller om du har några knep och tips du vill dela med dig av.
Lycka till!