fbpx

Starta här

- en snabbstart för att enklare komma igång med projektet
Steg 1

Steg 1. Skapa ett gratis Google-konto

För att enklare kunna hantera allt material och dessutom kunna sätta upp statisik och en affärssida på Google behöver du ett Google Gmail-konto. Om du inte redan har detta så börja med att skapa det genom att klicka på knappen nedan (det är helt kostnadsfritt). Använd förslagsvis ditt företagsnamn i adressen, spara lösenord på ett säkert ställe efteråt.

Meddela oss sedan din Gmail-adress via formuläret bredvid. Vi sätter då upp ett sk Google Drive-utrymme där du kan spara ner dina dokument, bilder och texter.

Meddela oss din Google gmail-adress

6 + 6 =

Steg 2. Samla ihop material & uppgifter

För att vi snabbt ska kunna starta med vårt projekt så behöver vi tillgång till en del material, samla ihop dessa filer och lägg dem sedan i den Google-Drive mapp du får av oss då du meddelat oss ditt Googe-konto enligt punkt 1.

  1. Logotype
    (EPS, PDF eller högupplöst JPG) inklusive ev. riktlinjer för hur logotypen får/ska användas
  2. Sidans namn och budskap.
    Ex ”Nilssons blomshop – vi har dina blommor”
  3. Bilder och grafik som ska användas på din sida.
    Gärna en skiss på hur du tänkt dig att de ska användas. Döp bilder med sidans namn eller gör åtminstone en tydlig dokumentation på bildens namn och var du vill att de ska användas (ex bild 3, startsidan, position 4). Saknar du bilder kan vi leta fram lämpliga bilder att använda och göra ett förslag. Vill du ha hjälp med fotografering  kan vi även bistå med det under förutsättning att företaget ligger i närheten av Gävle (pris enligt överenskommelse)
  4. Texter
    Allt text som du vill använda på din sida. Även här markerar du var texten ska vara på för sida och gärna önskemål om placering.
  5. Färg & form
    Eventuella önskemål om färgskalor och typsnitt. Om du inte anger detta kommer vi att föreslå ett exempel.
  6. Formulär
    Önskar du formulär på din sida, gör en skiss och bifoga till oss. Ange vilken e-postadress som ska ta emot mejlen.
  7. Kontaktuppgifter
    En hemsida bör ha en ”kontakta oss” sida, men telefonnummer, adress och e-postadresser som ska användas. Samla ihop dem och spara dem i ett dokument döpt ”kontaktuppgifter”.
  8. Webbhotell
    Inlogg till ditt webbhotell. Detta gäller om du redan har ett webbhotell, annars kan vi hjälpa dig med det – vi rekommenderar då Loopia
  9. Befintlig webbplats
    Ev. administratörslogin till din befintliga webbplats.
  10. Sociala medier
    Ev. administratörslogin till sociala medier om du vill kunna erbjuda delningar och integration.

Steg 3. Byggstart i utvecklingsmiljö

Så fort vi har alla filer vi behöver startar vi att bygga din hemsida i en utvecklingsmiljö. Processen delas upp i tre faser:

  1. Installation av en utvecklingsmiljö för din hemsida
  2. Layout, design och utveckling i utvecklingsmiljön
  3. Installation av lämpliga plugins för din hemsida (säkerhet, formulär, delning i sociala medier mm)

Då alla faser är slutförda ser vi över hemsidan tillsammans och du får komma med synpunkter och önskemål om ändringar. När du godkänt din hemsida i utvecklingsmiljön går vi över till nästa steg.

Steg 4. Driftsättning

Hemsidan är godkänd av dig och det är dags att installera den i skarp miljö. Vi installerar WordPress på ditt webbhotell och migrerar över utvecklingsmiljön till den skarpa.

Innan du slutgiltigen har godkänt sidan så kan vi sätta ett lösenord för obehöriga att komma åt den.

Projektavslut

Sidan är live och det är dags att dela med dig av adressen! Att sidan är mobilvänlig kan du testa på denna adress: https://search.google.com/search-console/mobile-friendly

Nu är det bara att fortsätta hålla hemsidan vid liv genom att publicera nyheter och aktivt berätta om din sida.Ju oftare du ändrar och publicerar nyheter desto större chans är det att användarna hittar din sida.

Som bonus registrerar vi även ditt företag till Google MyBusiness (hjälper kunderna att hitta ditt företag via Google enklare) och Google Analytics (statistik).

Tilläggstjänster:

  1. Nyhetsbrev
    Finns önskemål om att sända ut nyhetsbrev till dina kunder kan vi hjälpa er även med det, kontakta oss för ett kostnadsförslag.
  2. Serviceavtal
    I köpet av en komplett hemsida ingår tre månader serviceavtal. Det innebär att vi går in och uppdaterar programvara och ser över din hemsida så den inte råkats ut för intrång.
    Vi kan även hjälpa er att hålla sidan uppdaterad och säker efter det genom att du förlänger avtalet årsvis, säg till bara om du är intresserad.
Share This